ناسا و مايكروسافت، مريخ را به زمين آوردند !

تبلیغات

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

    دنيای فيزيک
    به وبلاگ من خوش آمدید.من محمدرضا کلانتری هستم مسوول وبلاگ . اين وبلاگ شما را با دنياي فيزيك آشنا مي كند. منبع سایت اغلب سایت های هوپا,رشد,ایسنا و سایت انجمن فیزیکدانان ایران می باشد. این را به یاد داشته باشید که بدون فیزیک زندگی غیر ممکن خواهد بود.

امکانات جانبی

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

نظرسنجي

    به وبلاگ از 1 تا 10 جند میدی؟

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 68
    کل نظرات کل نظرات : 12
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 1

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 22
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 116
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 2
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 12
    آي پي امروز آي پي امروز : 7
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 39
    بازدید هفته بازدید هفته : 139
    بازدید ماه بازدید ماه : 138
    بازدید سال بازدید سال : 2751
    بازدید کلی بازدید کلی : 10135

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 3.145.119.199
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

چت باکس


    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

تبادل لینک

    تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فيزيك و آدرس gravity.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






خبرنامه

    براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

    saha - يه سر بزن بي معرفت - 1392/8/14
    shiima - سلام عالیه وبت - 1392/5/24
    علی - خوب گفتی - 1392/4/28
    فاطمه - لینکت کردم
    پاسخ:mamnon - 1392/3/30
    محمد - سلام
    یه سایتی هست که مطمئنم به دردتون میخوره.
    تواین سایت میتونین باکلیک کردن روی تبلیغات توباکس پول دربیارین!
    وباگذاشتن روزانه ربع ساعت وقت برای کلیک وتبلیغات میتونی به درامدی ماهیانه ودائمی دست یابین.
    فقط کافیه به لینک سایتش بری وثبت نام کنین وبعدازثبت نام دربالای صفحه برروی انجمن کلیک کنین وآموزشها شونوبخونیدوافراد موفقی که اونجاپیام گذاشتن روببینید.
    کارشمافقط کلیک کردن نیست ومیتوانید بنرتبلیغاتی آن سایت رادروبلاگ خود بگذاریدوازاین راه هم کسب درامد کنیدوبعدازاین که مجموع درامدتون به حد نصاب رسید میتونین یا پولتون رودریافت کنین مستقیم یاپولتونو دوباره توسایتش سرمایه گذاری کنین وچندبرابرکنین!
    بسیاری ازافرادازهمین راه وبا پشتکارعالی توانسته اند به درامدی بالادست یابندوبعدازمدتی شغل اصلی خودراترک کرده اند وبه کاردرهمین زمینه تجارت الکترونیک پرداخته اند.

    حتماثبت نام کنید

    لینک ثبت نام:

    https:// shafanosh.loxblog.com
    - 1391/2/2
    رامان - ترجمه کلیه مقالات کتب و مطالب علمی و دانشگاهی و انجام تحقیقات دانشجوی در کمترین زمان انجام می شود
    englishamozesh.loxblog.com - 1391/2/2
    مارال - سلام.... - 1390/11/30
    وبلاگ ایستگاه برق - Salam

    Your veb it is very very fun

    - 1390/10/30
    رهگذر - با سلام. فکر می کنم سن جهان رو در پاراگراف دوم اشتباه نوشته باشید. سن جهان 14 یا 15 میلیارد سال است نه میلیون سال.

    با 14 میلیون سال حتی به دوره ژوراسیک هم نمی رسیم!!!
    پاسخ:ممنون که گفتید - 1390/8/8
    ابوالفضل - اخرین رای گزاری گوگل برای نام گزاری"خلیج فارس" لطفا رای دهید.

    http://www.persianorarabiangulf.com/index.php


    - 1389/10/17

ناسا و مايكروسافت، مريخ را به زمين آوردند !

شايد شما نيز يكي از كساني باشيد كه همواره با روياي سفر به فضا و زندگي در ساير سيارات به آسمان ها مي نگرد. متاسفانه چنين امكاني براي اكثر انسان ها و در آينده نزديك مقدور نمي باشد و اين تنها رويايي بيش به نظر نمي آيد. اما با اينحال پروژه جديدي كه با همكاري ناسا و مايكروسافت پياده سازي شده است مي تواند شما را به يك سفر مجازي اما رويايي به خارج از زمين و منظومه شمسي ببرد.













 

امروز تحقيقات مايكروسافت و ناسا در حال آماده سازي تجربه كاملاً جديدي براي كاربران تلسكوپ وسيع الطيف (WWT) هستند كه به بينندگان اجازه خواهد داد تا از نزديك منظومه شمسي را مورد بررسي قرار داده و با آن به تعامل بپردازند به طوري كه تاكنون چنين چيزي وجود نداشته است. بينندگان اكنون قادرند تور زنده اي به سياره قرمز داشته باشند، بطور مستقيم صداي دانشمندان ناسا را بشنوند و به صورت كامل و همه جانبه و با كيفيت بالا مريخ را ببينند و بررسي كنند.

 

براي يك تجربه دقيق و نزديك از مريخ، مايكروسافت و ناسا بينندگان را به دانلود تجارب جديد تلسكوپ وسيع الطيف/مريخ در سايت HTTP://WWW.worldwidetelescope.org دعوت مي نمايد.

 

( جديدترين تصوير مريخ كه با تلسكوپ وسيع الطيف تهيه شده. (اعتبار تصوير:مايكروسافت/ناسا

 Dan Fay مدير بخش تحقيقات مايكروسافت در زمينه هاي زمين، انرژي و محيط زيست با دانشمندان در سراسر دنيا كار مي كند تا ببيند چگونه تكنولوژي مي تواند بحث هاي موجود در تحقيقات را به پايان برساند. وي همكاري خود را با ناسا از اول 2009 در زمينه هاي تصويرگري از عمليات هاي ماه و مريخ آغاز نمود. Fay مي گويد: "ما ميخواستيم امكان دسترسي به تصاوير با ارزش را براي مردم آسانتر كنيم تا همانند دانشمندان بتوانند از هر كجا به آنها دست يابند. ناسا تصاوير مورد نظر را داشت؛ از طريق دوربين وسيع الطيف توانستيم يك ورودي كابر بسازيم به طوري كه به مردم اجازه خواهد داد مزاياي زيادي از آن دريافت نمايند."

 

 

 

يك تصوير زاويه باز از مريخ با استفاده از دوربين مدارپيماي وايكينگ و مدارپيماي مريخ. در اين تصوير نماي بسيار خوبي از Valles Marineris كه عموماً به عنوان خليج هاي بزرگ مريخ شناخته مي شوند، ديده مي شود. (اعتبار تصوير: مايكروسافت/ ناسا)

 براي تجارب جديد از مريخ Fay كار خود را به صورت تنگاتنگ با بروكس تن (Broxton) آغاز نمود. او از گروه IRG (گروه رباط هاي باهوش) از مركز تحقيقاتي Ames ناسا و رييس تيمي به نام نقشه كش ها (Mapmakers) از IRG ميباشد. پس از سالها تلاش، نقشه كش ها تصاوير ماهواره اي از مريخ، ماه و اجرام ديگر را جمع آوري و تهيه نموده و آنها را به نقشه هاي مفيد و كارآمد تبديل نمودند. بر اساس گفته بروكس تن ، انتقال نتايج كارهاي ناسا به عموم مردم بخش اصلي ماموريت او بشمار مي آيد.

در واقع ماموريت تيم Fay در مايكروسافت كشاندن تكنولوژي به خدمت اكتشافات علمي است. او چنين شرح مي دهد كه دستيابي به پروژه تلسكوپ وسيع الطيف مريخ اطلاعات را در دستان ما قرار داد.

 

 

 

اين تصوير با استفاده از HiRISE (تصويرگر با كيفيت بالاي آزمايشات علمي) مدارپيماي MRO ناسا تهيه شده و نمايي از Olympus Mons را نشان مي دهد. Olympus Mons به بلندترين آتشفشانها در منظومه شمسي شناخته شده است. (اعتبار تصوير: مايكروسافت/ناسا)

 Fay مي گويد: "ما تنواستيم تصاوير را از ناسا گرفته با مدل هاي ارزيابي همراه كرده و آنها را روي سطح كره مريخ بياندازيم. اكنون كاربران تلسكوپ وسيع الطيف مي توانند به راحتي تصاوير را بزرگ كرده و البته تجارب جالب از جزئيات سطحي مريخ به دست آورند. آنها مي توانند ارتفاعات دهانه هاي آتشفشاني و يا اعماق دره ها را ببينند. اين تجربه جديد به مردم اين امكان را مي دهد كه احساس كنند واقعاٌ در آن محيط قرار گرفته اند."

به ويژه اينكه داده هاي جديدي از HiRISE و دوربين حساس MRO ناسا در دسترس مي باشد. HiRISE تصاويري با كيفيت فوق العاده بالا و شگفت انگيزي را جمع آوري مي كند. هر تصوير تهيه شده از HiRISE از نظر اندازه يك گيگابايت است. Fay متذكر مي شود "با اين ابعاد مجموعه داده ها براي بسياري از مردم بسيار گسترده و وسيع است. ما به اين سطح وسيع اطلاعات احتياج داشتيم تا بتوانيم چنين تجربه بي نظيري از مريخ را خلق كنيم."

 

در اين تصوير كه توسط HiRISE مدارپيماي MRO ناسا تهيه شده نماهاي شاخه اي تيره رنگ در كف دهانه آتشفشاني آنتونيادي (Antoniadi) شبيه به سرخس هاي بزرگ يا كپسول هاي سرخس مشاهده مي شود. اين سرخس ها از نظر اندازه چندين مايل بوده و از صخره هاي سخت ساخته شده اند. (اعتبار تصوير: ناسا/ آزمايشگاهJPL / دانشگاه آريزونا)

 

براي اين هدف اعضاي تيم بيش از 13000 تصوير از HiRISE را بر روي يك نقشه به هم متصل نمودند. درحالي كه HiRISE تنها يك درصد مريخ را تصويربرداري كرده و نواحي زيادي از مريخ هنوز باقي مانده تا مورد كاوش قرار گيرد. تمام تصاوير HiRISE بر روي يك نقشه واحد در كنار هم قرار گرفته و با و با مجموعه داده هاي جهاني مريخ در ارتباط است. بايد متذكر شد اين نقشه چند تكه، نقشه اي است با بالاترين وضوح از سطح مريخ كه تا كنون وجود داشته.

بروكس تن مي گويد: "اين شاهكار بزرگ نه تنها براي عموم مردم جذاب و ديدني است بلكه براي دانشمندان نيز چيزهايي فراهم آورده كه تا كنون قادر به ديدن آن نبودند."

وي اضافه مي كند: شاهكار بودن آن به خاطر بحث هاي تكنيكي اي است كه در پشت اين پروژه قرار دارد. وضوح تصاوير بسيار بالاست و بنابراين حجم فايل ها بسيار زياد، به طوري كه ناسا حدود 3 سال زمان صرف آماده سازي آنها نمود. هر كسي كه تاكنون براي ويرايش يك عكس از يك دوربين ديجيتال تلاش كرده باشد مي داند كه چقدر وقت مي گيرد. حال اين زمان را ضرب در تعداد تصاوير يعني 13000 كنيد. تعداد كارهايي كه بايد انجام پذيرد را نيز در يك دوجين ضرب كنيد و حالا مي توانيد ببينيد كه اين پروسه چرا تاكنون انجام نگرفته بوده. بروكس تن از Nebula براي پردازش داده هاي تصاوير استفاده نمود. با اين وجود به هم چسباندن تصاوير HiRISE با استفاده از 114 پردازشگر (cpu) 14 روز زمان برد.

 

اين تصوير يك تصوير اصلاح شده از MOLA (ليزر ارتفاع سنج مدارپيماي مريخ)،يكي از تجهيزات سفينه كاوشگر جهاني مريخ است. آنچه در اين تصوير مشاهده ميشود حوزه Tharsis است كه شامل آتشفشانهاي بزرگ Valles Marineris و نواحي ريزشگاه كريس (Chryse) است. آبگير ناشي از اصابت Agyre در قسمت پايين سمت راست تصوير قابل مشاهده است. (اعتبار تصوير: تيم علمي MOLA)




تاریخ ارسال پست: چهار شنبه 11 خرداد 1390 ساعت: 16:3
می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: